Actueel
Mede door de lockdown tijdens de corona-periode zijn op veel scholen verschillen tussen leerlingen in leerprestaties groter geworden. Met name op scholen met leerlingen uit kwetsbare milieus is het daarom nog belangrijker geworden om in te zetten op (extra) taalonderwijs. Door de subsidiemogelijkheden die de rijksoverheid biedt kunnen extra handen in de klas worden geboden, maar is er ook ruimte voor ondersteuning en deskundigheidsbevordering van leerkrachten. Een adviesgesprek over de besteding van deze middelen in relatie tot taal-/leesonderwijs is kosteloos. Neem contact op via https://www.taalenonderwijs.nl/contact
Voor meer informatie zie:
LEESCRISIS
Uit de meeste recente onderzoeken (PISA, PIRLS), blijkt -eens te meer- dat Nederlandse leerlingen meer moeite hebben met het reflecteren op inhouden van teksten, dan leerlingen uit de meeste ons omringende landen. Bovendien vinden veel leerlingen 'begrijpend lezen' saai, en veel leerkrachten vinden het een lastige 'les' om te 'geven'. Methodes als Nieuwsbegrip, Grip op Lezen of Leeslink leiden niet tot de beoogde resultaten. De vraag hoe we kinderen kunnen helpen staat al vanaf de start van mijn loopbaan centraal. Het antwoord in een notendop is: (1) stap af van het idee dat 'begrijpend lezen' een -aparte- les is, (2) zorg voor echte rijke teksten, (3) ga over de inhoud in gesprek (en gebruik de tekst erbij!), en verbind lezen aan spreken (luisteren) en schrijven.
De kans om nu te investeren in een leescultuur mag niet zomaar voorbijgaan. Neem contact op voor een vrijblijvend -kosteloos- adviesgesprek, of bekijk de projecten hieronder voor een indruk van de begeleiding op school.
https://www.tijdvooreenleesoffensief.nl
OVERZICHT schoolprojecten
1. Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid, Eindhoven: Opleiding Taalcoordinator
2. Bestuur Al Amana, Ede: Project Zij-instroom
3. Basisschool 't Panorama, Arnhem: Doorgaande lijn Lezen, Spellen en Stellen - ze horen bij elkaar...
4. Basisschool De Lingelaar, Arnhem: Woordenschatdidactiek - hoe realiseer je een woordenschatcultuur?
5. Kennisacademie bestuur Flores, Arnhem: Leerlijnen Taal - wat zijn leerlijnen en wat niet?
6. Basisschool Aboe Daoed, Utrecht: Effectieve instructie en aanvankelijk lezen
8. IBS Mozaiek, Oss: Spelling -het verschil tussen klanken en letters en de betekenis ervan voor de lespraktijk
9. Kennisacademie bestuur Flores: Woordenschat en begrijpend lezen; wat kenmerkt een effectieve aanpak?
10. Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid (SBO), Eindhoven: Begrijpend lezen 4.0
11. Basisschool De Wiekslag, Duiven: Begrijpend lezen en luisteren -
12. Basisschool De Toermalijn, Purmerend: Doorgaande lijn begrijpend luisteren lezen
13. Basisschool De Klimboom, Arnhem: Woordenschatdidactiek
14. Basisschool De Wetelaar, Doesburg: Effectieve instructie en klassenmanagement
Teamscholing, lesobservaties en feedback via video-interactiebegeleiding.
15. Basisschool Agnesschool, IJsselstein: Doorgaande lijn begrijpend luisteren lezen
Overige projecten/activiteiten 2007 - heden:
-
OpleidingenTaal (2018 - heden): Masterclasses op het gebied van taalonderwijs voor leerkrachten PO.
-
Publicatie, JSW, mei 2020: Nieuwsbegrip nieuwe stijl; een kritische beschouwing
-
Publicatie: Over de grenzen van het referentiekader (Gijzen e.a., 2015).
-
College voor Toetsen en Examens (2013 - 2014), Utrecht.
-
Project Schakelklassen (2007 -2017), OCW, gemeente Arnhem.
Coördinatie van en begeleiding bij de uitvoering van het schakelklassenbeleid in Arnhem. Jaarlijkse rapportage aan gemeente en schoolbesturen. Alle rapporten zijn te downloaden via www.stichtingpas.nl
-
Project Onderwijstijdverlenging (2009 - 2014), Oberon, OCW.
-
Taal-/ leesverbetertrajecten (2008 - 2012), PO-raad.
Projectbegleider van 4-jarig project i.o.v. OCW, in o.a. Haarlem, Katwijk, Nieuwegein, Almere, Lelystad en Steenwijk. Meer informatie over deze taalpilot is te vinden op www.taalpilots.nl.
-
Meer taalkracht voor de leerkracht! ( 2010 - 2012), BAVO.